I den anden låge af denne digitale julekalender, videregiver jeg et godt råd fra min cykelhandler. Det handler om, hvordan man som fysisk butik kan skabe en forretningsfødekæde med sine konkurrenter.


Samarbejd med dine konkurrenter og vind!

 

Som fysisk butik er man nødt til at tænke anderledes for at overleve i dag. Et af svarene på, hvordan man opnår succes er: God kundeservice.

Når man driver en forretning, så forhandler man en række produkter, men man er ikke nødvendigvis topkvalificeret inden for alle mærker og modeller, som man forhandler. Typisk har man en række kerneområder, man er rigtig stærk på.

Derfor bør du som ejer overveje, at tage kontakt til konkurrenterne i nærmiljøet og sætte dig ind i, hvad deres spidskompetencer er.

Hvis du så pludselig står i en situation, hvor en potentiel kunde efterspørger et produkt, du ikke har – eller at du i en periode har ekstremt travlt, så kan du henvise til dine konkurrenter i nærmiljøet.

På den måde føler kunden, at du yder en sublim kundeservice. Det betyder, at kunden bliver glad, du bliver glad og din konkurrent bliver glad – altså en win-win-win-situation.

Lad mig understrege, at du ikke decideret må aftale med dine konkurrenter, hvem der forhandler hvilke produkter – eller aftale at have de samme priser. Så er der nemlig tale om karteldannelse, og det er ulovligt.

Jeg håber, at du kunne bruge dette lille tip om kundeservice.

Opdateret den 8. december: Jeg har tilføjet et nyt råd, da mit gamle råd om samme emne potentielt kunne være ulovligt, som brugeren “xx” gjorde opmærksom på herunder.

Hvad synes du om dagens råd?
– Del en kommentar herunder eller del rådet med dine venner på de sociale medier: