Nedton din indre perfektionist
At være perfektionist samtidig med at være iværksætter, kan være en stor udfordring. Læs mine tanker om den indre perfektionist her.
Hvad er en perfektionist, tænker du måske. Lad os få Denstoredanske.dk’s formulering af betegnelsen:
“perfektionist, (lat. perfektion + -ist), person, der på overdreven måde stræber efter fuldkommenhed.”
Så er scenen sat.
At være perfektionist kan være rart, fordi man har øje for detaljen og gør sig umage, men det kan også være frygteligt frustrerende.
Din indre perfektionist kan smadre dit iværksætter-potentiale
Iværksætteri og perfektionisme går som udgangspunkt ikke særlig godt hånd i hånd.
Hvis du skal opnå succes som iværksætter er det nødvendigt, at du tør lancere produkter, der ikke nødvendigvis er 100 % færdige – for at få den fornødne feedback.
Det er også vigtigt, at du ikke sidder og søger efter den lækreste skrifttype til dit nye logo, hvis dit produkts navn er umuligt at udtale.
Når man tager sine perfektionistiske briller på, kan man komme til at sidde og fedte med små detaljer, der i realiteten er fuldstændigt ligegyldige.
I sidste ende kan du risikere, at miste modet – eller ligefrem at blive overhalet indenom af konkurrenten, der ikke havde så travlt med, om skrifttypen i logoet var den sidste nye eller Comic Sans.
Når alt kommer til alt, så er det oftest ikke de små detaljer, der afgør om dit produkt får succes. Det er tværtimod de basale parameter som pris, kvalitet, service og efterspørgsel.
Så pas på med at sidde med skyklapper på og fokusér på noget, der i virkeligheden ikke har særlig stor betydning for dine potentielle kunder.
Hvordan skiller jeg mig så ud?
Jeg siger ikke, at du skal nedtone din indre perfektionist så meget, at den decideret dør. Det handler blot om at erkende, at ingen og intet er perfekt.
Selvfølgelig skal der være plads til at nytænke og udvikle produktet, således, at det netop slår konkurrenternes bud.
Det kan være svært at definere, hvordan du skaber innovation, men mine erfaringer er, at det er når man fjerner øjnene fra de små detaljer og i stedet flyver op i helikopter-perspektivet, at man for alvor kan nytænke sit produkt – også gerne ved at inddrage forbrugerne.
Jeg håber, at du føler dig godt klædt på til at nedtone din indre perfektionist, og i stedet fokusere på det, der virkelig rykker noget for din forretning.
Foto: Shutterstock
Hej Casper,
Glimrende indlæg. Eksemplet kan jo fx være webshop-ejeren, som er så perfektionistisk med at få shoppen lavet helt perfekt, før den kommer online. Der vil altid være ting som kan forbedres, og det er der jo også på de helt store shops.
Perfektionismen står i kontrast til Jesper Buchs begreb “Launch crap, but launch”, som jeg selv hæfter mig meget ved.
//Tobias
Tak for din kommentar, Tobias.
Du har helt ret – og at køre en forretning kræver jo løbende forbedringer. Så der er ingen grund til at skulle planlægge ALT ned til mindste detalje, nej.
JJg tror, at nøglen er måske ikke at launch crap, men hellere ikke at launche det hele på en gang. Så i forhold til Tobias eksempel om en webshop kunne det betyde at man starter med en meget enkel version og tilføjer mere funktionalitet i faser.
Tak for din kommentar, Oren. Jeg er helt enig!