Idé: Skab en anderledes boligportal

Jeg er pt. inde i gamet for boligsøgning igen, og det er en virkelig hård kamp at finde en lejebolig i København. Det tror jeg at alle københavnere, som har prøvet det, kan skrive under på. Det er sikkert lige så vanskeligt i andre, større byer.

Man skal helst kende nogen, som kender nogen, for at komme igennem nåleøjet. Selvom man bruger penge på at oprette brugere på bolig-portaler som Boligportal.dk og Lejebolig.dk, så er det stort set umuligt at blive set af udlejeren.

Min erfaring er, at hvis du ikke skriver til udlejeren inden for de første 15 minutter, efter at annoncen har ramt nettet, så kan du lige så godt forsøge at kontakte udlejeren ved at tage ned til det nærmeste hav og kaste en flaskepost ud.

Derfor har jeg fået en idé til, hvordan man kunne skabe en bolig-portal, som fuldstændigt ville vende op og ned på det hele, og derved øge muligheden for at få succes som boligsøgende markant! Tag ideen og løb med den, hvis du har mod på det.

Hvordan skal boligportalen skrues sammen?

Det er egentlig meget simpelt. Det skal være mere attraktivt for den potentielle lejer at betale 499 kroner eller mere om måneden for at blive hørt.

Samtidig kan man skabe et system, som gør at udlejer også får lettere ved at screene ansøgningerne.

Der findes en masse ”Få 3 tilbud”-koncepter, og det er lidt ala den model, som jeg ville gå over til, hvis jeg skulle starte en unik bolig-portal i dag. Det skulle fungere på den måde, at man skaber et kø-system til hver bolig, hvor man kun giver mulighed for at fem personer kan skrive til et lejemål dagligt.

Selvfølgelig er disse fem personer matchet med udlejers ønsker for en lejer, således, at ingen spilder tiden.

Hvorfor er der potentiale i det?

Ved at gøre konkurrencen mere fair for den potentielle lejer, så er man mere villig til at betale for at komme igennem nåleøjet, fordi det virker meget sandsynligt, at man finder en bolig inden for en mere overskuelig periode.

Ved at skabe en mere eksklusiv bolig-portal, så undgår man samtidig risikoen for at blive snydt. Jeg har flere gange været tæt på at blive snydt af ”udlejere” hos Den Blå Avis og Lejebolig.dk, hvor jeg ligefrem talte i telefon den ene gang med en meget troværdig dame (disse sager er anmeldt til de respektive sider).

Hvordan kan jeg tjene penge på det?

Når man skaber en eksklusiv vare, så siger det sig selv, at man kan tillade sig at tage en højere pris for den.

Og på et boligmarked med så stor konkurrence for at skaffe sig en lejebolig, så skulle det ikke være den store udfordring at hæve prisen.

Man kunne eventuelt skabe forskellige pakker alt efter, hvor dyre lejemålene er.

Selvom man får færre kunder i forretningen end de store, etablerede udbydere, så vil man uundgåeligt få meget gladere kunder, som (hvis du eksekverer ideen ordentligt) vil tale meget positivt om bolig-portalen til deres venner og bekendte.

Det vil uden tvivl også være et koncept, som kan høste en masse presseomtale, fordi det skiller sig markant ud fra resten.

Det var min idé til, hvordan man forholdsvist simpelt kan revolutionere boligmarkedet og dermed stille de boligsøgende og udlejerne endnu bedre.

Hvad synes du umiddelbart om ideen?

PS: Skulle du sidde med en lejebolig i København, du meget gerne vil leje ud, så kontakt mig endelig, tak!

Foto: Shutterstock