Et budskab under lup: Den, der ved mest, tjener mest

Jeg har passeret denne bus-annonce næsten dagligt i løbet af ugen, og budskabet har sat nogle tanker i gang, som jeg gerne vil dele med jer.

Annoncen er fra KEA, der tilbyder akademiuddannelser inden for bl.a. HR, ledelse, finansiel rådgivning og kommunikation.

Det korte og præcise budskab på annoncen lyder “Den, der ved mest, tjener mest”. Men jeg mener, at det er fuldstændigt misforstået.

Passion over penge

Penge, penge, penge! Det er da en kedelig udvikling. Dem, der tror, at de bliver lykkelige af at have et arbejde, som de udelukkende har valgt, fordi det giver en tung hyre, har lidt et stort nederlag.

Jeg mener det. I min verden kommer passion over penge, og jeg tror på, at du bliver allermest lykkelig, hvis du kan skabe en balance mellem disse to verdener. Hvis du kan tjene penge på din passion, så er du kommet meget langt.

Hvis jeg skal dykke et lag dybere ned, så arbejder vi en tredjedel eller mere gennem hele vores liv, og derfor skal vi ikke kun være drevet af penge i vores arbejde. Overhovedet ikke.

Passionen bør spille en langt større rolle, fordi det er, når vi beskæftiger os med noget, vi brænder for, at vi udvikler os som menneske.

Samtidig får det os også til at føle, at arbejdet har transformeret sig til en reel hobby, således, at man går på arbejde med et endnu større smil på læben (Jeg siger ikke, at hver dag er en dans på roser, men sandsynligheden er større, hvis du følger den formel).

Tjener man mest, hvis man ikke omsætter sin viden til handling?

Der er mange, der læser en masse tunge bøger om forskellige brancher, tager kæmpe uddannelser og meget andet.

Men essensen er, at verden udvikler sig så hurtigt, at det, der er røget i trykken i går, kan være forældet i dag. Det eneste, som vi udelukkende kan måle på, er realiteten. Og herfra er der en masse andre faktorer, som spiller ind.

På samme måde kan man sige, at hvis man ved en masse om forskellige genrer, så får man aldrig nogensinde en dybere indsigt i en speciel niche.

Det betyder, at man, med andre ord, vil være middelmådig til det meste. Det er jo umuligt, at holde sig opdateret på alle områder på et omfattende niveau hele tiden.

Så hvis man ikke formår, at omsætte den viden, man ligger inde med, så er værdien stort set lig ubrugelig.

Alternativt budskab

Her til sidst har jeg iklædt mig payoff*-hatten, og har fundet frem til et enkelt payoff, som lyder bedre i mine ører:

Den, der ved mest, står stærkest

 

Kommentar: Lønnen er fjernet fra payoff’et. I stedet er den erstattet med viden og positive fremtidsudsigter.

Viden er altafgørende, men man skal have prøvet en masse i den virkelige verden, før man kan opnå en solid erfaring. Den gode nyhed er dog, at det aldrig er for sent at blive klogere.

Det betyder, at man skal have begået et hav af fejl, før man står med en masse brugbar erfaring i rygsækken. Men denne viden er altså  enormt dyrebar i mine øjne.

Som tidligere nævnt, kan du ikke læse dig til, hvordan markedet reagerer på den ene eller anden måde, fordi udviklingen er så eksplosiv i dag. Men ved at gå efter din intuition og hele tiden bygge mere erfaring på, så står du stærkere end de fleste.

Jeg håber, at du blev inspireret til at få det optimale ud af dit arbejde.

Lad mig høre, hvorvidt du er enig eller uenig i mine

betragtninger om penge vs. passion på arbejdsmarkedet.

* Et payoff er et slogan i reklamebranche-termer.