Personlighed kan ikke kopieres

Vi er alle sammen unikke og vores vigtigste konkurrence-parameter er, at vores personlighed ikke kan kopieres.

Alle er unikke og det er vores styrker. Vores personlighed kan ikke kopieres – i hvert fald ikke på et troværdigt grundlag, og det kan vi også bruge som iværksættere.

Når folk køber af dig vil det typisk være, fordi de kan lide dig og fordi du er den mest kompetente person, som de har kunnet finde til at opfylde netop deres behov.

Det vil sige, at uanset hvor mange, der kopierer din virksomheds produkt vil de aldrig nogensinde kunne kopiere det mest unikke ved virksomheden. Ja, du har fanget min pointe, nemlig din personlighed!

Man har set utallige af eksempler på gode forretningsideer, der er blevet kopieret, men som ikke fungerer nær så godt som den originale virksomhed på feltet, fordi det er skaberens personlighed, som i sidste ende driver værket.

Det ser man også, når virksomheder mister deres ejere af den ene eller anden årsag. Her er Apple og Steve Jobs en god case at fremhæve. Jobs var Apple og det kan ingen af hans efterfølgere leve op til på samme måde.

Foto: Shutterstock